Όνομα:…………………………….   Ημερομηνία:……………………………

 

Επαναληπτικές ασκήσεις

 

v     Αντιστοιχίζω τις παρακάτω συνώνυμες λέξεις:

θόρυβος                                            θάρρος

αέρας                                                παρακολουθώ

κουράγιο                                          σκαρφαλώνω

αμέτρητα                                          άνεμος

βλέπω                                               φασαρία

ανεβαίνω                                          πάρα πολλά

 

v     Αντιστοιχίζω κάθε ουσιαστικό με το επίθετό του:

δάσος                                               βαθιά

ουρανός                                            γλυκό

θάλασσα                                           πλατύ

ποτάμι                                              αξέχαστη

τραγούδι                                           ωραίο

εκδρομή                                           καθαρός

δρόμος                                             δροσερός

αέρας                                                καταπράσινη

πεδιάδα                                            ανηφορικός

 

v     Υπογραμμίζω τα επίθετα στο παρακάτω κείμενο:

Το θέαμα γύρω ήταν ωραίο. Κάτω απλωνόταν ο καταπράσινος κάμπος. Ανάμεσά του περνούσε ένα μακρύ και πλατύ ποτάμι. Τα άφθονα νερά του πότιζαν τα χωράφια και τα έκαναν να δίνουν πλούσιους καρπούς. Στην άκρη του κάμπου φαινόταν ένα μεγάλο χωριό με κάτασπρα σπίτια.

 

v     Δίπλα σε κάθε ουσιαστικό γράφω ένα επίθετο που να του ταιριάζει:

φάλαινα  …………………                    θάλασσα ……………….

κύμα …………………….                     καράβι …………………

βουνό ……………………                    κοχύλι …………………

πέτρα ……………………                     λουλούδι ………………

αέρας …………………..                       γριά ……………………

 

v     Συμπληρώνω με -αι ή –ε τις καταλήξεις στα παρακάτω ρήματα:

λέγετ…                                            θέλετ…

κάθετ..                                              μπορείτ…

ντύνετ…                                           λύνετ…

αυτός                  κοιμάτ…                    εσείς              παίζετ…

σηκώνετ…                                       γράφετ…

χτενίζετ…                                        ζωγραφίζετ…

λούζετ…                                          ντύνετ….

 

v     Γράφω παρομοιώσεις: (χρυσάφι, κυπαρίσσι, δίδυμοι, μωρό, ατσάλι, μέλισσα)

Δουλεύει σαν …………………

Όμοιοι σαν ……………………

Λαμπερό σαν ………………..

Σκληρός σαν ………………..

Ψηλός σαν ………………….

Κλαίει σαν …………………

 

v     Συμπληρώνω τις προτάσεις, γράφοντας τα ουσιαστικά που είναι στις παρενθέσεις, στην κατάλληλη πτώση:

(φίλος) Συνάντησα ένα ……………….. στο πάρκο.

(τεχνίτης) Φώναξα ………………… να φτιάξει τη βρύση.

(βιβλίο) Μετρώ τις σελίδες ………………….. .

(σταφίδα) Έβαλα …………………. στο γλυκό.

(ξεροπόταμος) Στέρεψαν τα νερά ………………………….

(λαχανόκηπος) Άρχισε το πότισμα …………………………

 

v     Γράφω τα ουσιαστικά στη γενική και αιτιατική του ενικού αριθμού:

                                            ΕΝΙΚΟΣ
                                                    ΓΕΝΙΚΗ                                ΑΙΤΙΑΤΙΚΗ
ο πάγος    
ο ξυλοκόπος    
ο μαντρότοιχος    
η ελπίδα    
το δάχτυλο    
η εφημερίδα    
το θρανίο    
η φλογέρα    
ο φούρνος    
το ανθοδοχείο    
το ξερόχορτο    
ο μονόδρομος    

 

v     Γράφω τα ονόματα στη γενική και αιτιατική του πληθυντικού αριθμού:

                                                                             ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ
                                                             ΓΕΝΙΚΗ                                ΑΙΤΙΑΤΙΚΗ
οι πάγοι    
οι ξυλοκόποι    
οι μαντρότοιχοι    
οι ελπίδες    
τα δάχτυλα    
οι εφημερίδες    
τα θρανία    
οι φλογέρες    
οι φούρνοι    
τα ανθοδοχεία    
το ξερόχορτα    
οι μονόδρομοι